Bolja vidljivost

Dnevna, kratka, pozicijska ili neka druga? Koja svjetla na automobilima od danas moramo koristiti

01.11.2019 u 10:30

Bionic
Reading

Dnevna svjetla čine vas sigurnijim u prometu, ali nekoliko je stvari koje treba znati o ovom sustavu rasvjete

Od 1. studenog vozači su obvezni i po danju voziti s upaljenim svjetlima na svom vozilu, to je uredba iz novog Zakona o sigurnosti prometa na cestama. No mnogi vozači se još uvijek pitaju da li se pod time podrazumijeva vožnja s upaljenim kratkim svjetlima ili je dovoljno imati na svom automobilu samo dnevna svjetla? Evo i odgovora na ovo pitanje.

Sigurno ste se već susreli u prometu s vozilima u sumraku, po mraku, po magli ili po kiši, jednostavno rečeno po uvjetima smanjene vidljivosti, koja su bila neosvjetljena. Da bi stvar bila još gora, takvo je vozilo bilo crne boje. Opreza u prometu nikad dosta, ali ovo su situacije idealne za katastrofu u prometu. A to nitko od nas ne želi, bilo da smo neposredni sudionici u prometu ili njihove obitelji i prijatelji.

U idealnom slučaju, automobili imaju sustav osvjetljenja koji uvijek uključuje prednja svjetla kada je to potrebno, ali iz različitih razloga, uključujući troškove, proizvođači automobila ne ugrađuju u automobile svjetla s automatskim uključivanjem u svim automobilima. Čak i ona vozila koja imaju ovu značajku obično imaju način da se to onemogući i da sam vozač odlučuje kada će paliti svjetla na svom automobilu.

Evolucija svjetlosne opreme kod VW Golfa Izvor: Promo fotografije / Autor: Volkswagen

Dnevna svjetla (ili Daytime Running Lights) pomažu u rješavanju ovog problema kad je riječ o potpuno tamnim automobilima u prometu u uvjetima slabog osvjetljenja, a također ona pomažu i u drugim okolnostima.

Dnevna svjetla na automobilima su izvorno postala popularna u dijelovima svijeta gdje dnevna svjetlost često može biti slaba i kratka, kao npr. u skandinavskim zemljama na sjeveru Europe. Ona izvrsno funkcioniraju kod prepoznavanja ostalih automobila na cesti. Za razliku od uobičajenih prednjih svjetala, ona nisu namijenjena osvjetljavanju ceste ispred njih, a ne postoje ni stražnja dnevna svjetla. Jednostavno rečeno, ona su prigušena svjetla na prednjem dijelu vozila.

Što se podrazumijeva pod dnevnim svjetlima na automobilu?

Sukladno Pravilniku o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama (Narodne novine, broj 85/16 i 24/17), uređajima za osvjetljavanje i svjetlosnu signalizaciju na motornim i priključnim vozilima smatra se svjetlo za vožnju po danu (dnevno svjetlo). Dnevno svjetlo kao uređaj za označavanje vozila, za osvjetljavanje ceste i svjetlosnu signalizaciju smije emitirati svjetlost bijele boje. Glavna se svjetla moraju upaliti samostalno kada se upali vozilo, osim u slučaju kada je vozilo opremljeno dnevnim svjetlima, odnosno dnevna svjetla mogu biti upaljena samo kada su ugašena kratka i duga glavna svjetla.

U vozilima opremljenim dnevnim svjetlima taj se sustav automatski pali kada okrenemo ključ za paljenje motora. Predviđeno je da budu uključeni za vrijeme vožnje, a da se ne traži od vozača nikakav angažman vozača. Način njihovog rada varira od proizvođača automobila do proizvođača automobila, pa čak i od modela do modela kod iste marke. U skoro svim izvorno razvijenim sustavima inženjeri su koristili postavku niže snage na već postojećim prednjim farovima. Kako je vrijeme prolazilo, mnogi proizvođači automobila usvojili su dnevna svjetla kao svojevrsni estetski ukras ili identifikator marke, a LED svjetleći elementi odavno su već jako popularni. Iako još uvijek ima podosta automobila koja za dnevna svjetla koriste ili zasebna svjetla ili u sklopu prednjih farova ona s klasičnim žaruljama sa žarnom niti.

Nakon uvođenja dnevnih svjetala u serijsku opremu svakog modernog automobila, ona su postala potpuno automatska i rade bez potrebe da ih vozač uključuje. Obično su upaljena kad je automobil upaljen, ali neki proizvođači automobila, na primjer, Subaru, omogućuju ih samo kada je vozilo u stupnju prijenosa koji nije pozicija 'Park' kod automatskih mjenjača. Kada vozač uključi prednja svjetla ili se ona automatski upale, dnevna svjetla mogu ostati upaljena ili se ugase. Nakon uključivanja farova ona nam više nisu potrebna, osim opet, kao sredstvo da automobil bude prepoznatljiv ili kao žmigavci (jer LE-diode imaju sposobnost mijenjanja boje).

Dnevna svjetla su prilično jednostavna za razumijevanje, a razlozima njihove upotrebe teško se može proturječiti . Ipak ima i onih koji imaju primjedbe na dnevna svjetla. Čak štoviše, postoje i grupe onih koji se njima protive i koje lobiraju protiv njih. Glavni argument koji se iznosi je da oni nisu 'učinkovita' ili nisu uopće 'potrebna'. Njihove razloge mnogi će normalni ljudi teško razumjeti. Kanada je npr. propisala da svi novi automobili moraju imaju dnevna svjetla još od 1989. godine i predviđa kazne za vozače koji ih ne koriste.

U nekim vozilima koja su opremljena s sustavom dnevnih svjetala ona se mogu isključiti, možda kako bi se zadovoljile gore navedene grupe koje im se protive, ili možda zbog onih koji žele voziti u 'prikrivenom' režimu vožnje. Ako iz nekog razloga dnevna svjetla vašeg vozila ne rade, tipičan uzrok je svjetlosni element koji je izgorio. U mnogim automobilima žarulja se dijeli s drugom funkcijom, pa pokušajte s ostalim svjetlima da vidite možete li utvrditi uzrok. Prije nego što se previše udubite u postupak rješavanja problema, predlažemo da brzo pogledate priručnik o uporabi vozila. Možda su u isključenom položaju ili nisu omogućena u scenariju koji očekujete.

I za kraj, ukoliko na svom automobilu nemate ugrađena dnevna svjetla (gore u izdvojenom tekstu), morate imati upaljena, naravno u periodu od 1. studenog 2019. do 31. ožujka 2020 godine, kratka svjetla.