'Expats' - lijepa i pametna serija kakvu smo gledali već pet-šest puta

• 02.03.2024 u 19:25

U seriji kinesko-američke filmašice Lulu Wang bez sumnje je moguće uživati jer je pametna, atmosferična, prekrasno izgleda i glumačka ekipa, predvođena velikom Nicole Kidman, apsolutno rastura. Problem je jedino što u njoj zapravo nema ništa nova, a Nicole Kidman - čiji su glumački kapaciteti gotovo neograničeni - po ne znam koji put glumi jednu te istu ulogu.

Godina je 2014. u Hong Kongu, doba kišobran-revolucije, odnosno velikih prosvjeda zbog prevelike kineske kontrole nad ovom posebnom upravnom regijom. Dok se na šarenim, prekrcanim ulicama sve više zahuktavaju nemiri, tri Amerikanke koje privremeno borave u Hong Kongu iz privatnih i poslovnih razloga zapletene su u svoje osobne drame i međusobno povezane svojim dubokim nesrećama.

Jedna je od njih Margaret Woo (Nicole Kidman), bjelkinja udana za Amerikanca kineskog porijekla kojeg je firma 'unaprijedila' na položaj u Hong Kongu. Margaret je inače krajobrazna arhitektica, ali u Hong Kongu teško pronalazi angažmane jer, kako sama kaže organizatorici proslave 50. rođendana svojeg muža - 'nitko ovdje nema nikakve zemlje' pa tako ni vrta ili dvorišta koje bi mogla uređivati. Margaret unatoč tome živi bogatim, privilegiranim životom, u najluksuznijem hongkonškom stambenom kompleksu 'Vrh', no njezin je život daleko od čarobnog. Već se godinu dana, naime, mora navikavati na posljedice tragedije zbog koje je, kako sama kaže svojoj prijateljici, 'majka dvoje djece, a ne troje'.

Margaretina najbolja prijateljica i susjeda iz 'Vrha' Amerikanka je indijskog porijekla, Hilary Starr (Sarayu Blue), 40-godišnja uspješna poslovna žena, koja u Hong Kongu živi sa suprugom Davidom (Jack Huston). Par čiji je brak već ionako opterećen Davidovom neuspješnom borbom s alkoholizmom odnedavna, jednako neuspješno, pokušava začeti dijete, a situaciju dodatno komplicira i Davidov fakultativni odnos prema bračnoj vjernosti.

• +16
    Expats Izvor: Profimedia / Autor: Profimedia

Za razliku od Margaret i Hilary, koje su izvana tipična slika bogatih američkih ekspatrijatkinja - ne samo da žive bolje nego većina lokalnog stanovništva nego žive bolje nego što bi živjele u domovini, s kućnim pomoćnicama i šoferima - treća Amerikanka ključna za ovu priču u potpuno je drugačijoj situaciji. Mlada, pametna, obrazovana i nesretna Mercy Amerikanka je korejskog porijekla koja je, nakon diplome s prestižnog newyorškog sveučilišta Columbia, u Hong Kong pobjegla od disfunkcionalne i siromašne obitelji, vjerujući da će u dalekom svijetu pronaći novi i svjetliji početak. Mercy, međutim, ni u Hong Kongu nije uspjela pobjeći od svojeg klasnog položaja. Unatoč zvučnoj diplomi, uglavnom radi kao konobarica i pomoćnica, živi u jadnom stančiću na drugom kraju Hong Konga i, kad se sastane s kolegicom koja je s njom studirala na Columbiji pa s njezinim društvom popije nekoliko pića, to je, kako sama kaže, košta cijelu dnevnu zaradu.

Talentirana kinesko-američka filmašica Lulu Wang, kreatorica i redateljica ove serije, poznata po dva izvrsna indie filma - 'Posthumno' i 'Oproštaj' - 'Expats' je snimila prema istoimenom romanu nagrađivane američke spisateljice Janice Y. K. Lee. Talent obje ove umjetnice vidljiv je i osjeća se u svakoj sekundi ove serije - atmosferična je, pametna, sve tri glavne glumice apsolutno rasturaju u izvedbi, a emotivne meditacije o gubitku, nesreći i praznini unatoč svim privilegijama i mogućnostima koje ti život nudi izrazito su uvjerljive. Wang je, uza sve to - a pretpostavljam i Lee u romanu - itekako svjesna socijalnog aspekta ove emotivne priče pa se kroz seriju provlači i vrlo snažna i osviještena narativna nit o klasnom i rasnom položaju, razlikama i privilegijama. Posebno je to istaknuto u petoj od šest epizoda ove mini-serije, vjerojatno najboljoj od svih, a koja se bavi 'pomoćnicama' dvije glavne junakinje.

Foršpan za seriju 'Expats' Izvor: Društvene mreže / Autor: Amazon Prime Video

No unatoč svim tim krasnim kvalitetama, serija ispada poprilično flah i dok je gledate, cijelo vrijeme imate dojam kao da ste tako nešto već gledali, vjerojatno i nekoliko puta previše. To je zato što jeste. I najveću ulogu u tom ponavljajućem, pomalo napornom dojmu igra to što Nicole Kidman po tko zna koji put igra više-manje istu ulogu. Još tamo negdje od 'Malih laži' i 'Sloma', gdje su joj ulogu, budimo iskreni, totalno zasjenili kaputi i frizura, pa i u još nekim nedavnim filmovima i serijama, Kidman kao da je typecastana i, da ne biramo riječi - glumački ograničena na ulogu lijepe, nježne, bogate žene s krhkim, ranjenim srcem i tužnim, neutješnim licem. Lepršave haljine, stajlš kaputi i vilinsko-majčinska vibra uključeni u istu cijenu.

Kidman je, rekoh, najjači faktor koji utječe na taj dojam, ali zapravo ni cijela priča serije nije nešto što bi nam makar u jednom trenutku barem nakratko podiglo obrvu, zaintrigiralo nas, potaklo nas na razmišljanje. Da, serija je bindžabilna, možete je bez problema progutati u jedan vikend, ali isto je tako brzo možete zaboraviti. Da nema tog jednog klasno-rasnog aspekta istaknutog u toj jednoj, petoj epizodi, doista ni po čemu ne bi bila posebna. Ovako... priznajmo joj da ipak ne može pobjeći talentu svojih glavnih aktera, uključujući i spisateljicu koja je napisala knjigu, i to je sve.